De etiketten op een fles wijn, tussenproduct of gedistilleerde drank verdienen uw volle aandacht.

Zo zijn zij onderworpen aan horizontale en vertikale verordeningen waarin verplichte vermeldingen werden opgenomen. Diverse verordeningen werden recent op tal van vlakken gewijzigd.

Zelfs bij afwezigheid van verplichte vermeldingen (zoals voor energiewaarde of ingrediënten) zijn er belangrijke ontwikkelingen rond vrijwillige sectorengagementen waarvan we u graag vertellen hoe u hieraan kunt participeren en welke ondersteuning u hierbij mag verwachten.

Gezondheidsoverwegingen hebben geleid tot producttransformatie en tot een uitgebreid nieuw gamma van alcoholhoudende dranken met lage alcoholgraad en zelfs tot alcoholvrije dranken. Sommige van deze dranken vermelden ‘alcoholvrije wijn’ of ‘gin zonder alcohol’ op het etiket. Hoe kunnen we bestaande productcategorieën voldoende beschermen en tegelijk de consument op een verstaanbare wijze correct informeren omtrent de aard van de drank? We betrekken u in een levendige discussie.

Tenslotte willen we ook stilstaan bij de regels inzake alcoholreclame. Aan de hand van praktische voorbeelden zullen we duidelijk maken hoe u het alcoholconvenant correct kan toepassen en hoe de rechtspraak van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame de voorbije jaren is geëvolueerd. Maar wist u dat ook regels ivm gezondheidsclaims op het etiket van de fles en ivm digitale alcoholreclame bestaan ?