In onze vorige nieuwsbrief van november werd reeds aandacht besteed aan het fenomeen van de online verkopen via buitenlandse webshops. Tijdens de feestmaanden valt het meer op dan anders dat de Belgen hun inkopen blijven doen in de buitenlandse supermarkten. Ook nu weer. [La DH 1&2.12.2018] In de technische beursberichten in [De Tijd 15.12.2018] liet zelfs Colruyt duidelijk uitschijnen dat de verkoop van alcohol in hun winkels is verminderd als gevolg van toegenomen grensaankopen.

Niet enkel de grote prijsverschillen maar vooral de mega promoties voor wijnen, mousserende wijnen en geestrijke dranken zorgen er voor dat Belgen, uit alle hoeken van het land, richting buurlanden rijden om er niet enkel dranken in te slaan maar tegelijk ook tal van andere producten.

Dat de Belg aldus belastingen in het buitenland betaalt maar hier verder niets aan heeft, hebben we u al meermaals voorgerekend. In de buurlanden doen ze er wel degelijk hun voordeel mee. Zo heeft bijvoorbeeld onlangs de Luxemburgse regering beslist om het openbaar vervoer gratis te maken. Lees hierover meer in De Standaard 06.12.2018 en in La Libre 07.12.2018. Uiteindelijk koopt en consumeert de Belg op die manier veel meer dan wanneer hij zijn aankopen in België zou doen.

Bij de RTBF waren ze onder de indruk van ons verhaal. Journalist Tristan Godaert trok met een cameraploeg naar Auchan in Roncq. Herbekijk hier het resultaat uit de [JT 17.12.2018].

Als onze regering Michel II en volgende regeringen effectief iets aan de koopkracht wil doen, dan lijkt het ons verstandig om de kunstmatig hoge prijzen voor wijn en spirits te laten zakken via een substantiële vermindering van de accijnstarieven.