Sinds 3 september 2018 hebben de Belgische Brouwers, de sectorfederatie van de brouwerijsector in ons land, met de Limburgse Nathalie Poissonier (49) een nieuwe directeur. Voor het eerst in de 700-jarige geschiedenis van de federatie bekleedt een vrouw die functie. Samen met voorzitter Jean-Louis Van de Perre gaat ze de belangen van de groeiende groep van Belgische brouwerijen verdedigen.

De 49-jarige Poissonnier heeft een marketingachtergrond en werkte in het verleden al bij verschillende federaties. Ze was onder meer aan de slag bij chemiefederatie Essenscia, biotechfederatie bio.be en de Belgian Direct Marketing Association. Die ervaring is volgens Jean-Louis Van de Perre een pluspunt, want een federatie werkt helemaal anders dan een bedrijf. Ook dat Nathalie Poissonnier geen ervaring in de bierwereld heeft, en dus geen link heeft met een brouwer, sprak in haar voordeel.

Heel wat uitdagingen

De Belgische biersector worstelt met een dalende consumptie in ons land. Daarom wil de directeur inzetten op vrouwelijke bourgondiërs, want ook vrouwen drinken graag bier – en niet enkel fruitbieren. Biermarketing is volgens haar nog te gericht op mannen. Ze wil dat de Belgische brouwers het potentieel ervan inzien.

De teruglopende verkoopcijfers zijn niet haar enige uitdaging. Er zijn de kwesties rond gezondheid en verkeersveiligheid, accijnzen… Ook ziet de Hoge Gezondheidsraad liever geen sponsoring meer door alcoholmerken, geen alcoholverkoop onder de achttien jaar en geen verkoop van blikken bier in tankstations. Aan Nathalie Poissonier om ervoor te zorgen dat de brouwers blijven verkopen, maar tegelijk aangezien worden als een verantwoordelijke sector die inzit met de veiligheid en gezondheid van de Belgen.

Vanuit Vinum Et Spiritus hebben we haar alle geluk en succes toegewenst bij haar nieuwe uitdaging. Het is onze bedoeling om – net als met haar voorgangers – op diverse domeinen een constructieve werkrelatie op te bouwen en we kijken alvast uit naar onze eerste ontmoeting.