Seminarie Alcohol en Reclame

Vinum Et Spiritus werkt mee aan de correcte naleving van het convenant betreffende reclame voor alcoholhoudende dranken. 

Op 7 oktober jl organiseerden de Raad voor de Reclame, JEP, Unie van Belgische Adverteerders en Association of Communication Agencies samen met Vinum Et Spiritus, de federatie van Belgische Brouwers, Comeos, Horeca Vlaanderen, Fédération HoReCa Wallonie en Horeca Bruxelles, een opleiding rond zelf-disciplinaire regels van toepassing op het uitwerken van reclamecampagnes voor alcoholhoudende dranken.

 

004

De voornaamste bepalingen van het convenant werden in herinnering gebracht aan de hand van concrete voorbeelden uit de Jury-rechtspraak. Mevrouw Laure Alexandre (Spirits Europe), mevrouw Aibhinn Kelleher (Facebook) en de heer Mathieu Schneider (Brewers of Europe) brachten ons vernieuwende inzichten rond reclame via digitale en sociale media en betreffende aanbevelingen teneinde te vermijden dat minderjarigen zouden blootgesteld worden aan alcoholreclame.

005

 

In zijn slotwoord gaf de heer Fons Van Dyck , voorzitter van de Raad voor de reclame, nog mee dat reclame vandaag 360° communicatie is,  dat het over alle vormen van commerciële communicatie gaat en dat auto-regulering tot de kern, het DNA, van de moderne marketeer is gaan behoren.

Dit initiatief kon rekenen op heel wat belangstelling onder een ruim en gevarieerd publiek van marketeers en bedrijfsleiders. Het zal vermoedelijk om de twee jaar herhaald worden.