Deze zomer kregen festivalgangers via de campagne Catch Your Breath de kans om hun alcoholgehalte te testen. Vinum Et Spiritus, de federatie van de Belgische wijn- en spiritssector en partners Fline, Fonds Emilie Leus en Flow, werkten hiervoor samen met We Care A Lot en Fairway Festival. Dit resulteerde in maar liefst 88.655 blaastesten op negen Belgische festivals: Extrema Outdoor, Graspop Metal Meeting, Rock Werchter, Rock Herk, Tomorrowland, Dranouter, Lokerse Feesten, Pukkelpop en Fairway Festival.
Een uitnodiging, geen belerend vingertje
In een speciaal ingerichte Catch Your Breath-container uitgerust met acht blaasterminals kregen festivalgangers de kans om gratis hun alcoholgehalte te testen. Niet alleen aan het einde van de dag of het evenement, maar ook tijdens de festivalbeleving. De insteek was duidelijk: een positieve uitnodiging om bewust om te gaan met alcohol, zonder te moraliseren.
“Met Catch Your Breath spelen we in op de realiteit dat alcohol voor velen deel uitmaakt van de festivalervaring,” zegt Geert Van Lerberghe, Algemeen Directeur bij Vinum Et Spiritus. “Via een positieve aanpak, zonder belerend vingertje, hebben we meer dan 88.000 mensen bereikt en gestimuleerd om even stil te staan bij hun alcoholconsumptie en om – zo nodig – hun consumptie of reisplannen aan te passen. Dat is een sterk signaal.”
Rijden en alcohol, een onmogelijke rekensom
Uit de 88.655 blaastesten en geïntegreerde enquêtes[1] blijkt:
● 81% van de deelnemers had effectief alcohol gedronken.
● 47% zat boven de toegestane limiet om nog te mogen rijden.
● 31% dacht onder de limiet te zitten, maar blies in werkelijkheid hoger1.
● 58% van hen voelde zich toch in staat om te rijden1.
Alcoholconsumptie is geen rechtlijnige wiskundige formule en is afhankelijk van heel wat factoren. Met Catch Your breath hadden festivalgangers een tool beschikbaar om hun werkelijke alcoholgehalte te testen en zo verantwoorde keuzes te maken, zonder dat ze werden veroordeeld.
De campagne leverde niet alleen cijfers op, maar ook inzichten in hoe festivalgangers hun alcoholconsumptie inschatten en welke factoren hun keuzes beïnvloeden.
● 47% van de respondenten gaf aan dat het resultaat van de test hun alcoholconsumptie kon beïnvloeden1.
● Bij festivalgangers die nog met de auto naar huis moesten, liep dat op tot 67%1.
● 93% vond de testtool nuttig, en 90% zou vrienden aanmoedigen hetzelfde te doen1.
Daardoor kan worden vastgesteld dat de campagne haar plaats heeft en er behoefte is aan een objectief instrument dat festivalgangers op een positieve manier begeleidt.
“De cijfers zijn belangrijk, maar minstens even waardevol zijn de inzichten die we uit de campagne halen. We nemen deze inzichten ter harte en zullen deze inzetten om onze toekomstige campagnes nog doeltreffender te maken. We nemen deze kennis ook mee in onze communicatie en in de dialoog met beleidsmakers en politiediensten. Als sector staan we niet aan de zijlijn, maar zijn we een actieve en constructieve partner om doeltreffende oplossingen mogelijk te maken,” vult Geert Van Lerberghe aan.
Zorg voor elkaar
Catch Your Breath sluit naadloos aan bij de boodschap van We Care A Lot, het samenwerkingslabel dat al meerdere jaren inzet op gezondheid, veiligheid en welzijn op festivals. Festivalgangers worden op verschillende manieren gesensibiliseerd en aangemoedigd om zorg te dragen voor zichzelf, maar ook voor anderen. Een doelstelling waar ook Flow, met zijn expertise in sensibilisering in het nachtleven en het omgaan met intoxicaties, aan bijdroeg.
Het succes van Catch Your Breath is te danken aan een sterke samenwerking tussen sectorvertegenwoordigers, festivalorganisatoren en organisaties die inzetten op verkeersveiligheid en gedragsverandering. De campagne toont dat positieve sensibilisering werkt en dat er nood is aan praktische tools die festivalgangers ondersteunen in verantwoorde keuzes. De partners benadrukken dat de campagne een waardevol fundament vormt om ook in de toekomst positieve gedragsverandering te stimuleren.
Het Fonds Emilie Leus[2] zet zich in voor verkeersveiligheid, met bijzondere aandacht voor jongeren en rijden onder invloed. “Catch Your Breath past daar perfect in: het biedt handvaten voor bewuste keuzes, zonder het plezier weg te nemen,” klinkt het bij Vincent Leus, oprichter van het fonds. “We zetten in op acties die mensen doen nadenken en inzetten op bewustwording. Hoe meer mensen dezelfde boodschap uitdragen, hoe groter onze gezamenlijke impact. En daar gaat het om; we willen dat Emilies overlijden niet voor niets is geweest.”
[1] Gedurende de hele campagne roteerden er vier vragensets van telkens maximum drie vragen die voorafgaand de alcoholtest beantwoord werden. Het aantal respondenten per vragenset schommelde tussen de 20.000 en 22.500.
[2] Na een tragisch verkeersongeval in 2009, waarbij Emilie Leus (18) en twee medestudenten Laetitia (18) en Lauren (19), het leven lieten ontstond het Fonds Emilie Leus.