Tournée Minérale: Tegenwind voor de sector? Of net een kans?

“Voor de wijn- en spiritssector moet een maand zonder alcohol toch een ramp zijn?” 

Een vraag die we vaak horen. Maar de realiteit ligt toch net iets anders. Als sector ondersteunen we namelijk alle initiatieven die consumenten bewuster doen genieten en kwaliteit boven kwantiteit plaatsen. Een campagne als Tournée Minérale kan bijdragen aan meer bewustwording – zolang het de consument maar aanmoedigt om doordachte keuzes te maken, zonder ook gematigde alcoholconsumptie te stigmatiseren.

Uitdaging? Absoluut. Maar ook een kans.

Campagnes zoals Tournée Minérale brengen een extra uitdaging mee voor onze sector en zetten de sector er toe aan om het aanbod van alcoholvrije alternatieven versneld uit te breiden. Maar in plaats van ze als een obstakel te zien, grijpen we ze aan als een kans. Een kans om te tonen hoe innovatief en veelzijdig onze sector is. Kwaliteit en vakmanschap zijn de norm. Dat geldt voor een complexe wijn of een gerijpte whisky, maar evengoed voor een alcoholvrij alternatief dat dezelfde finesse nastreeft. Het vraagt vakkennis en creativiteit om een evenwichtig en smaakvol alcoholvrij product te maken. En daar slagen onze producenten steeds beter in.

Een veelzijdige sector

Onze producenten en distributeurs zetten al jaren in op kwaliteit, vakmanschap en beleving – en dat stopt niet bij alcoholhoudende dranken. De tijd dat alcoholvrij gelijkstond aan water of frisdrank ligt ver achter ons. Vandaag vind je verfijnde alcoholvrije wijnen, complexe non-alcoholische spirits en verrassende mocktails op de markt. Belgische makers experimenteren, innoveren en tonen hun creativiteit om smaakvolle alternatieven te bieden waarbij  de lat net zo hoog wordt gelegd als voor hun alcoholische tegenhangers.

Een kwestie van tijd, vakmanschap en innovatie

Een kwaliteitsvolle wijn, whisky of gin ontwikkelen vraagt jaren van rijping, balans en precisie. Alcohol speelt daarin een essentiële rol: het draagt bij aan de smaakstructuur, de aroma’s en de complexiteit van een product. Het is een natuurlijk proces, waarbij suikers worden omgezet in alcohol en smaken zich ontwikkelen door fermentatie en rijping. De creatie van een waardig alcoholvrij alternatief veronderstelt dat het productieproces op een gecontroleerde manier wordt bijgestuurd, zonder dat hierbij wordt ingeboet op de kwaliteit .

Het is een uitermate boeiende opdracht om zonder alcohol – de smaakdrager – een evenwichtig en verfijnd eindproduct te maken. Het vergt onderzoek, experimenten en vakmanschap om de juiste ingrediënten en productiemethodes te vinden. Een écht volwaardig alternatief ontstaat niet van de ene op de andere dag – het is het resultaat van innovatie en geduld.

Geen  ‘of-verhaal’ maar een  ‘en-verhaal’

Zal alcohol verdwijnen? Nee. Wordt alcoholvrij steeds belangrijker? Absoluut. Het gaat niet om kiezen tussen het ene of het andere, maar om het verruimen van het aanbod zodat consumenten – veel meer dan vroeger het geval was – verantwoord kunnen genieten – met en zonder alcohol. We blijven ons inzetten om positieve consumptiepatronen te en alcoholmisbruik te bestrijden. Maar dat kan zonder alcoholconsumptie als geheel in vraag te stellen of de consument te beperken in zijn keuzevrijheid.

Dus ja, Tournée Minérale is een uitdaging. Maar eentje die we met beide handen grijpen en de vooruitgang is duidelijk zichtbaar. Onze producenten slagen erin hun aanbod uit te breiden met kwaliteitsvolle alcoholvrije alternatieven, naast het bestaande aanbod van wijnen en spirits.

Of je nu kiest voor een glas wijn, een cocktail of een alcoholvrij alternatief: geniet. Bewust, en met smaak!

Delen op LinkedIn

Meer nieuws

Ben je producent, verdeler of importeur van wijnen of gedistilleerde dranken en nog geen lid?