De Belg weet wat genieten is. Van eten en drinken, bijvoorbeeld. #Drinkwijs is ook fier op die cultuur, waar wat ons betreft zeker ook een goed glas bij hoort. Maar trop is te veel, zoals je hieronder zal lezen.

Wat is alcohol eigenlijk?

De alcohol die we aantreffen in alle dranken als bier, wijn en spirits, wordt ethanol genoemd. Die wordt op natuurlijke wijze gemaakt van granen, vruchten en groenten. Hoewel de productieprocessen van deze dranken verschillen, bevatten ze altijd dezelfde alcohol – het zijn de toegevoegde ingrediënten die ze hun specifieke smaak geven.

Hoeveel alcohol zit er in mijn glas?

Hieronder zie je hoeveel precies. Uiteraard is het effect van deze calorieën niet voor iedereen gelijk, raadpleeg dus een voedingsspecialist of dokter indien nodig.

Is alcohol nu goed of slecht voor je?

Net zoals bijna alle soorten drank en voedsel, kunnen alcoholhoudende dranken – en alcohol op zich – goed zijn voor je. Als je ze met mate consumeert, brengen ze extra leven in de brouwerij en hebben ze een aantal heilzame werkingen op gezondheidsvlak. En, last but not least, het kan toch zo smaken.

Maar net zoals bij quasi alle andere voedingsproducten geldt dat overdaad schaadt. Wie te veel drinkt, riskeert overgewicht, hersenschade of ernstig fysiek letsel of zelfs de dood, ook die van een ander. Denk maar aan de gevolgen van dronken rijden.

Maar hoéveel is nu té veel?

Dat hangt van zoveel factoren af, dat we daarvanuit #Drinkwijs geen staalharde grenzen trekken. Een aantal van die factoren zijn je geslacht, je gewicht, je leeftijd, … En wellicht de belangrijkste: je eigen levensstijl. En je kan uiteraard ook altijd terecht bij je huisdokter. Maar toch zijn er een aantal dingen waar we je voor waarschuwen:

  • Rijden onder invloed

De wet is hier heel duidelijk in: wie meer dan 0,5 promille in het bloed heeft, rijdt onder invloed. En dat kan écht niet door de beugel. Het tragische lot van Emilie Leus is maar één van de vele voorbeelden van het leed dat je kan veroorzaken als je dronken rijdt, of onder de invloed van andere drugs. Absolute nultorantie, dus de grens naar 0,0 promille brengen, dat vinden we dan weer geen goed idee. Zoals je kan lezen in ons opiniestuk in De Tijd zien we meer heil in een constructief debat rond het alcoholslot.

  • Binge drinking:

 Drinken in het gezelschap van vrienden hoort een moment te zijn om samen te koesteren, niet iets waar je achteraf veel spijt van hebt. Wist je trouwens dat vanaf 5 glazen op één avond eigenlijk al aan het bingedrinken bent?

  • Alcoholverslaving

Een alcoholverslaving kan heel verstrekkende gevolgen hebben. Wie gedurende een lange tijd extreem veel alcohol consumeert, pleegt een aanslag op zijn hele lichaam, de hersenen, de lever, de pancreas, de huid, … In extreme gevallen kan deze schade zelfs leiden tot de dood. Soms minder zichtbaar voor de buitenwereld, maar zeker even dramatisch, zijn de sociale gevolgen. Denk maar aan de vele alcoholverslaafden die niet meer normaal functioneren in hun werkomgeving, hun vriendenkring vaak zelfs in hun eigen familie. Heb je vragen of maak je je zorgen over je eigen alcoholconsumptie of die van iemand anders? Zoek dan hulp, in de eerste plaats bij je huisdokter, die je indien nodig kan doorverwijzen.

Drinken tijdens zwangerschap:
Wel of geen glaasje om te ontspannen? Die keuze kan je perfect voor jezelf maken, maar niet voor een ander. En al zeker niet voor je kind. Drinken tijdens de zwangerschap – ja, ook een slokje – is heel slecht voor de foetus, dat heeft onderzoek ondertussen onomstotelijk bewezen. Wat dat betreft steunen we volop de oproep van Maggie De Block (toenmalig minister van Gezondheid) uit 2018, dat ‘zwangere vrouwen geen druppel alcohol mogen drinken’.

 Minderjarigen en alcohol:

  • De hersenen van minderjarigen zijn in volle ontwikkeling. Daardoor zijn hun grijze cellen extra kwetsbaar voor de gevolgen van alcohol. Bovendien beseffen minderjarigen veel minder dan volwassen waar hun grenzen liggen. Dat hoort natuurlijk volledig bij het puberen, maar gaat heel slecht samen met alcohol. Daarom pleit onze federatie ervoor om de leeftijdsgrens voor álle alcohol, ook bier, op te trekken naar 18. Dat zou ook de duidelijkheid naar de hele maatschappij vergroten. Want hoewel we erachter staan dat minderjarigen ondertussen geen alcoholpops meer mogen drinken, is het volkomen onlogisch dat ze tegelijk wél trappist en wijn mogen drinken, dranken die een veelvoud aan alcohol bevatten.

Hoe zorg ik ervoor dat ik wijs drink?

In de eerste plaats door je gezond verstand te gebruiken, maar we geven je ook enkele tips mee die je daarbij kunnen helpen.

  • Hou eerst en vooral je eigen consumptie in de gaten, want je drinkt snel meer dan je beseft. Maak op voorhand duidelijk afspraken met jezelf en je gezelschap, en hou je daar ook aan. Hou dus ook goed bij hoeveel je drinkt. Drink ook voldoende water om te hydrateren, want alcohol werkt vochtafdrijvend. En hoe handig drinken in een rondjessysteem ook is, je vermijdt het toch beter, want ‘tourneekes’ drijven het alcoholgebruik omhoog.
  • Je eetpatroon is ook belangrijk. Sla voor je op stap gaat zeker je maaltijd niet over, want dan wordt de alcohol veel sneller opgenomen in je bloed. Niet veel tijd? Een kommetje granen of een broodje kan al wonderen doen.
  •  Weet je al hoe je thuisgeraakt? Neen? Dan is het risico dat je dronken gaat rijden wel érg groot. Plan dus vooraf je terugkeer in. Kies een Bob of kijk welke opties het openbaar vervoer biedt, en hou zeker in de gaten wanneer de laatste bus of trein vertrekt. Neem je de taxi? Zorg er dan voor dat je genoeg geld op zak hebt. En wat met de fiets? Wel, ook al is dronken met auto of de brommer rijden nog veel erger, toch willen we hier zeker geen lans breken voor dronken fietsen. Als zwakke weggebruiker ben je zelf extra kwetsbaar als je dronken bent. Het is trouwens ook verboden.
  • Tot slot: geef zelf het goeie voorbeeld, zeker als gastheer. Drink in gezelschap zelf met mate en hou je gezelschap in de gaten, zeker de mensen die zelf nog moeten rijden. Motiveer hen om te stoppen met drinken van zodra je indicaties krijgt dat het nodig lijkt. En moedig zeker nooit andere mensen aan om meer te drinken dan ze zelf willen. Krijg je zelf volk over de vloer? Wees dan een extra goed voorbeeld. En voorzie zeker voldoende alcoholvrije of -arme dranken.